Nybilstester har testat nya Renault Clio RS 2014.
Renault Clio är en populär småbil som konkurrerar hårt i klassen under familjebilar. Även om Renault Clio inte får in den stora barnvagnen så har den ett bra lastutrymme för den vardagliga shoppingturen. Fäller man ner baksätet så kan man till och med transportera lite större saker även i Renault Clio.
Prisbilden börjar från ca: 115.000 kronor och slutar på ca: 230.000 kronor för den sportigaste RS versionen. För ca: 130.000 – 140.000 kronor får du en Renault Clio med bra utrustning och bränslesnål motor.
Den vanligaste motor som säljs blir troligen den 3 cylindriga Tce turbo motorn på 0.9 liter. Den upplevs pigg i hastigheter upp till 70 km/h för att sedan vara ganska orkeslös i motorvägshastighet. Belöningen kommer dock i låg bränsleförbrukning för den som planerar sin körning med god framförhållning i trafiken.
Renault Clio finns även i Sport Tourer utförande vilket innebär att den är förlängd bak och blir en minikombi. I detta utförande ryms en barnvagn (prova din barnvagnsmodell innan köp).
Nackdelarna i denna bil är att bakåtsikten är dålig, bullernivån är något hög på motorvägen och det är trångt med benutrymme för baksätespassagerare.
Renault Clio RS
Renault Clio RS har tagits fram för den som vill ha en körglad bil inom räckhåll för vanlig ekonomi. För ca: 230.000 kronor får du en 4 cylindrig motor på 1,6 liter och 200 turbohästar. Som standard för Clio RS finns exempelvis: GPS, läderklädsel, automatväxellåda (Med lounch control för den som saknar att inte kunna varva motorn för att sen släppa upp kopplingen). Renault Clio accelererar 0-100 km/h på under 7 sekunder vilket är bra. Visst finns det ännu snabbare bilar men de är avsevärd dyrare. Styrkan i Renault Clio RS ligger i att den är så liten och inte många bilar klarar av att möta upp den i snäva kurvor. Clio RS kan gå in i kurvorna med relativt hög hastighet för att sedan snabbt accelerera sig ut ur densamme.