Test Toyota Auris Hybrid

Nybilstester har provkört Toyota Auris Hybrid. Bilen drivs dels på batteri och dels med en 1.8 liters bensinmotor. Denna hybridvariant kan inte laddas via eluttag utan får sin laddning i första hand när bilen motorbromsar och vid vanlig bromsning. Det första man märker när man kör Toyota Auris hybrid är att det knappt känns att bilen motorbromsar bilen bara rullar på. I början kan det kännas lite läskigt, när man vänjer sig blir man mer sur för att man måste bromsa in helt när man kommer ifatt framförvarande fordon vilket innebär att man förlorar värdefull effekt.

Ecodriving är bilens största styrka. Det finns flera instrument som hjälper dig att köra bränslesnålt. Dessutom har Toyota Auris Hybrid ingen vanlig varvtalsvisning. Istället finns det ett liknande instrument som visar tre zoner, batteriet laddas, ecodriving och power där det sistnämnda innebär att bilen har mest styrka och därmed också drar mest bensin. När du kört en hybridbil förstår du varför förarna av dessa bilar ofta kör helt annorlunda i trafiken, smartare helt enkelt. Vet du med dig att du är en aggressiv förare och vill förändra detta så är Toyota Auris Hybrid ett bra val, bilen har en mycket lugnande effekt på föraren.

Körmässigt är bilen långt ifrån körglad som vissa brukar prata om. Detta innebär inte att Toyota Auris Hybrid är orkeslös men man har inte prioriterat en sportig känsla utan effekten är jämt fördelad. Bilen är också utrustad med automatväxel som standard och den går jämt och fint vilket passar bilens karaktär.

Bilen är bränslesnål och ligger runt 0,5 l/mil, förbrukningen är dessutom väldigt jämn oavsett stadskörning eller landsväg. Detta är förstås extra bra för de som kör mycket i stadstrafik. Nästa del som är bra är att bilens utsläpp är låga vilket också är extra bra i stadsmiljö. Tidigare har hybridbilar varit väldigt dyra och det har varit svårt att få köpet att gå runt baserat på låg bensinförbrukning, istället är det miljövänlighet som legat i köparnas största intresse. Med Toyota Auris Hybrid kombi har detta ändrats. Bilens pris ligger i nivå vad flera andra tar för mellanklasskombibilar, inte i den mest prispressade kombiklassen men väl straxt ovanför. Toyotas varumärke som kvalitétsbil är nog så starkt för att ligga i nivån mellan budget och premium. Priset för en välutrustad version hamnar på ca: 220 000 – 230 000 kronor, det intressanta är att dieselversionen kostar exakt lika mycket, men jämte hybridbilen känns den då som ett ganska ointressant alternativ.

Inuti Toyota Auris Hybrid så sitter man bra. Instrumenteringen känns modern och inredningen funktionell utan att det blir lyxigt. Instrumentbrädan får en att flytta tankarna bakåt mot 80-talet fast i modern tappning, detta innebär inte något dåligt utan man har tagit det bästa från 80-talet och moderniserat det för 2000 talet helt enkelt.

Läs också Byta Bil Bloggens test av Toyota Auris

Toyota Auris 1.8 Hybrid

3 Körglädje
4 Design
5 Komfort
7 Teknik
4 Infotainment
4.6

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.