Test
Nybilstestad: Dacia Lodgy
Önskar du dig en stor rymlig bil som kan transportera sju personer utan att alla sitter som inlaggda sillar i bilen? Vill du inte betala mer än en liten Ford Fiesta? Du vill ändå ha en ny bil? Då kan Dacia Lodgy vara ett alternativ att titta på.
När jag sätter mig i bilen så slås jag av den stilrena designen denna bil har i sin enkelhet. Med 7″ touchskärm och snygga plastdetaljer, ja för det är mycket med plast i denna bil! Men det ser ändå prydligt och praktiskt ut, och faktiskt inte så billigt som man kan tro.
Väl på plats i förarstolen så har man en hög och bra utsikt över trafiken, jag vill inte kalla dessa busskänsla utan jag kallar det SUV känsla.
Jag startar bilen och kör iväg. Efter att ha snabbt dragit ratten höger och vänster några gånger konstaterar jag att bilen upplevs ganska ostadig och det är inget man vill prova i högre farter. Till viss del beror detta på den långa hjulbasen som bilen har, vilket ochkså är anledningen till de generösa innerutrymmena.
Om testbilen:
Testbilen hade en 1,2l bensinmotor från Renault på 115hk med turbo. Den känns pigg i stadstrafik men ganska orkeslös i motorvägsfart. I motorvägsfart är den också ganska bullrig i kupen. Bränsleförbrukningen kunde jag komma ner till straxt under 0,5l/mil efter 20 mils motorvägskörning i jämn hastighet. Genomsnittet för de 140 milen jag körde låg på drygt 0,6l/mil.
Bortsett från att bra armstöd saknas på både höger och vänster sida så satt jag bra i bilen även efter lång tids körning. Inge klagomål från passagerarna bak kom heller. De bakersta två extraplatserna nyttjades dock inte mer än för testsittning. Ett barn på 12 år sitter mycket bra och även vuxna sitter ganska bra längst bak. Benutrymmet för vuxna är bra men sittbrunnen är lite lägre så långre personer får troligen knänalite högre upp än önskat. Men bilen erbjuder bättre komfort för sju personer än de flesta i denna MPV-klass.
Det man bör känna till om denna bil är att den har något bristfälligt krockskydd. Ny säkerhetsteknik saknas men ABS och antisladd är standard. Dacia Lodgy har fått betyg 3 av 5 i EuroNCAP.
Rostskyddet är också bristfälligt och den har endast fått betyg 2 av 5 hos rostskyddsmetoder, till skillnad från Duster och Sandero från Dacia som fått högsta betyg.
Enkelhet är ett faktum och bilen kan inte fås med exempelvis automatisk klimatanläggning, här är det manuell AC-som gäller om man köper Laureate paketet. Förenklat är även fönsterhissar där man måste hå¨lla in knappen hela tiden. På så sätt sparar man lite pengar på sensorer och klämskydd.
Denna test har dock kunnat påvisa att det går att bygga rymliga bilar till låga priser.
En statusbil är det inte men den som skrattar åt bilen skrattar inte lika mycket åt priset. För ca: 130.000kronor så får du den utrustad med manuell AC och 7″ touchskär och GPS navigering. Tyvärr är 7″ skärmen placerad så den är känslig för solljus vilket innebär att ibland ser man inte bilden alls när man kör.
Dacia Lodgy ger ändå mycket bil för pengarna men krockskyddet borde dock vara bättre. För krocksäkerhet är det enda som kan jämföras utan att ta hänsyn till bilens pris. Slutligen under min testperiod så konstaterar jag att jag ändå uppskattat denna bil väldigt mycket. Speciellt för den höga sittpositionen och de generösa innerutrymmena.
Läs också test av Dacia Duster, en SUV från Dacia