Nybilstester testar Mercedes GLB
Mercedes GLB är en toppenbil helt enkelt! Nu hade jag den förväntningen också redan innan jag lånade en GLB men desto tuffare för Mercedes att leva upp till och leverera vad kunderna förväntar sig.
Mercedes GLB är stark och pigg, speciellt om sportläget är inställt. I stan så är GLB 250 kvick trots att den är relativt stor. Det är först när det blir riktigt trångt på gator och parkering som man ibland önskar sig en mindre bilstorlek men det har inget med bilen i sig att göra. Säkerhetssystemet tjuter och varnar när jag närmar mig framförvarande bilar lite för snabbt och likaså tuter det när jag backar ut från parkeringen och en bil kommer åkandes för att strax passera bakom mig. En situation när systemet inte varnade uppstod när ett barn kom cyklandes på trottoaren mot övergångsstället jag var på väg att passera, jag hade blicken kortvarigt åt andra hållet och personligen upplevde jag det som att det blev lite nervöst nära och bilen varnade inte, kanske för att barnet ändå trots allt var lite för långt ifrån för att bilen skulle reagera. Det är svårt att förstå hur denna nya bilsäkerhetsteknik fungerar. Hur som helst så för bara några år sedan hade vi den inte alls och nu när jag provkör dessa nyare bilar med denna teknik så har den hjälpt mig vid flertalet tillfällen.
Komfort är Mercedes styrka och GLB är en mycket komfortabel bil. Fjädringen i denna bil är inte ställbar är chassit uppträder huvudsakligen mjukt och komfortabelt. Bilen upplevs kraftfull men inte sportig. När det svänger lite skarpare så kränger bilen lite granna men samtidigt så stabiliserar sig den ändå riktigt bra straxt därefter. Jag tycker Mercedes gjort ett utmärkt jobb och hittat en bra balans för körbarheten hos nya GLB 250 4MATIC. Sen är det mer än chassit som bidrar till god komfort. Klädseln och inredningen är viktigt den med. Interiören är bland det bästa och materialkänslan mycket bra. Ambientbelysningen är fantastisk den med. Burmester stereon har ett ljud som är svårslaget, personligen skulle jag kanske vilja kunna dra på ännu högre ljudvolym ibland men de flesta är nog nöjda ändå. Mercedes ger dig hela komfortpaketet skulle man kunna säga.
Mercedes GLB är jättepraktisk för det normala användandet. Det finns gott om utrymme i bilen och alla säten är ställbara i alla leder. Alla 3 platserna hos baksätet kan fällas och dras fram och tillbaka. I normalfallet har alla passagerare riktigt bra benutrymme, men vill men så kan man dra bak framstolen och dra fram baksätet för att göra benutrymmet nästintill obefintligt men det bevisar bara hur flexibel denna bil är. Lastutrymmet baktill är helt okej det med. Vi har inte testkört Mercedes GLB i terrängmiljö så det går jag inte in på. Hög markfri gång och fyrhjulsdrift brukar de flesta med landställen samt båt och husvagnsägare vara nöjda med. Annars finns ju Mercedes G och X-klass som troligen är än bättre val för de som vill ut på riktiga äventyrsresor.
Instrumenteringen är utöver det vanliga. Egentligen är det i grunden samma information som hos alla andra bilar som har GPS, backkameror runt hela bilen, klimatanläggning, färddator, mediasystem, ambientbelysning inne i kupén ställbar in i minsta färgnyans. Ja, till och med Dacia Duster har nästintill alla dessa funktioner. Skillnaden är presentationen, och ingen annan biltillverkare kan presentera information lika elegant som Mercedes. Du kan också anpassa informationen hur du vill ha det i en oandlig mängd kombinationer. Det tar lång tid att upptäcka lla grafiska inställningar. Här kommer lite kritik från mig, du kan göra lite väl mycket när du kör och kanske vore det bättre om du var tvungen att stå stilla för att navigera mellan alla grundinställningar. I alla fall som den ansvarsfulla förare du är så gör du detta ändå när du står still. Sen när man hittat och ställt in allt som man vill ha det så njuter man bara av bilen.