Nybilstester har testkört Huyndai Kona Electric. Det kommer nya elbilar nu på löpande band och en av dessa är Huyndai Kona Electric. Likaså att nya elbilsmodeller kommer så ökar dessutom bilarnas räckvidd, då främst avseende de mindre och billigare bilarna. Huyndai Kona Electric har en räckvidd på upp till ca 30 mil. Det är nu som elbilar möjliggör en praktisk vardag och inte enbart köps med syfta att fungera som extrabil att pendla fram och tillbaka till jobbet med. Huyndai Kona har en modern design som inte sticker ut men uppfyller de önskemål många har idag, dvs att det är en mellanstor bil med SUV känsla.
Utöver en hyffsad räckvidd inom elbilsvärlden så har Huyndai Kona en modern framtoning och fylld med ny teknik. Inte unikt idag men samtidigt ett måste om man ska vara med och sälja bilar. Det finns flera USB uttag samt trådlös laddning för mobiltelefon.
Bilen är inte en jättestor laståsna men klarar väldigt mycket. Huyndai Kona har ett lastutrymme som många kommer att klara sig med och bilen har en högre takhöjd vilket bidrar till bra benutrymmen både fram och bak i bilen. Just detta är uppskattat, inte minst när man ska åka lite längre. Ja Huyndai Kona Electric är klart med i matchen om du letar efter en lagom stor och praktisk elbil. Prislappen hamnar mellan 300 000-400 000 kronor.
Körmässigt gör denbra ifrån sig likta de flesta elbilar. Motorn är pigg och testbilen hade hela 200 hästkrafter. Som i de flesta fallen när det gäller bilar med lite högre takhöjd och dessutom med batteri som gör bilen tyngre så kränger den lätt om man kör lite snabbare i kurvorna. Det skriker ganska snabbt om däcken när de för kämpa för att hålla bilen på vägen i kurvorna men det är vanligt och så ska denna bil inte heller köras. Så alltså, pigg till vardags men inte en sportbil, hade någon förväntat sig annat? Summerat så är detta en mycket bra och genomtänkt bil, missa inte att kolla på den om du går i elbilstankar!
Läs vidare om hur bilen fungerat i vardagen när Richard från Bytabil provkörde, tryck här