Idag är det elbilar som marknadsförs huvudsakligen inom bilmedia. Intresset för elbilar har ökat markant i samband med att bränslepriserna har stigit kraftigt vilket beror på tillången till olja just nu är sämre. Men allt mer skattetillägg har påförts på bränslet på grund av olika miljöpolicies både svenska och europeiska. Målet i slutändan är att det bara ska säljas nya elbilar runt 2035. Men faktiskt är det så att det börjar dyka upp kalkyler som till och med visar att under vissa förutsättningar så den det bli dyrare att köra elbil än bensin eller dieselbilar. Det kommer alltid att finnas olika faktorer som är svåra att förutse som har påverkan på kostnaden för våra transporter. I slutändan spelar det ingen roll för målsättningen är att övergången till elbilar sker även lagstadgat. ÖVergången till elbilar har inget att göra med att det blir billigare att köra dem när man väl köpt en elbil, övergången handlar om att fossildrivna bilar ska bort från marknaden helt enkelt. Därför kommer elbilar allt mer att fronta den digitala marknadsföringen för nya bilar.
Så hur ser det ut på marknadsföringssidan av nya elbilar idag då?
Utbudet av nya elbilar är idag stort, här är några exempel: (Priser och räckvidd är ungefärliga)
- Renault Zoe för 384 000 kronor, räckvidd 38 mil
- Tesla Model Y Long Range, 729 000 kronor, räckvidd 50 mil
- Hyundai Kona, 450 000 kronor, räckvidd 48 mil
- MG ZS EV, 340 000 kronor, räckvidd 26 mil
- Volkswagen ID.4, 515 000 kronor, räckvidd 54 mil
- Nissan Leaf e+, 444 000 kronor, räckvidd 38 mil
- Volkswagen ID.3, 445 000 kronor, 54 mil
- Skoda Enyaq iV 80, 572 000 kronor, 54 mil
- Kia e-Niro, 488 000 kronor, 45 mil
- Tesla Model 3 Standard Range, 550 000 kronor, 45 mil
De flesta elbilarna kostar mellan 400 000 – 500 000 kronor. Detta är minst dubbelt så mycket som man betalade för en ny bil för inte så många år sedan. En av anledningarna till att folk har köpt dem ändå är besparingen genom att det är billigare att ”tanka” en elbil. Länge var det till och med gratis i de fallen man hittade en laddare. Än idag är det många som via företaget håller med gratis el. Många företag vill uppvisa en bra miljöpolicy och elbilar ingår i detta. Det finns många skäl till att åka elbil utöver kommande lagkrav på försäljningen. Så det är inget konstigt med att elbilar framhävs stort i vanlig och digital media.
Hybridbilar då? Jo dessa förkommer också i marknadsföringen men har idag mer hamnat lite i skuggan av rena elbilar. Många känner sig tryggare att köra en hybridbil då man inte är låst vid hur bilen ska laddas, speciellt vid längre körningar. Idag kommer dessutom allt flera hybridbilar med bättre batterier som har längre körsträcka på el. De nya hybridbilarna som marknadsförs i annonseringen idag har räckvidder på mellan 5-9 mil i regel. De tidigare hybridbilarna låg på runt 3 mils räckvidd vilket berodde på att de som arbetspendlar med i i genomsnitt hade 3 mils avstånd till jobbet. De nya hybridbilarna täcker nu istället majoriteten av bilpendlarnas körning helt på el och dessutom även en tur förbi mataffären på vägen hem, eller kanske träningen eller vad man brukar göra efter jobbet. Nackdelen med hybridbilarna är att det krävs två typer av motorer i bilen vilket gör även en hybridbil till en ganska dyr bil.
Så idag är det elbilar som gäller inom annonseringen i första hand och inte minst via Google Ads för det är många företag som anlitar en marknadsföringsbyrå för Google ads. De som spekulerar om framtiden tror dock inte fullt ut på elbilar heller och tror att vätgasbilar kommer att få större fokus för bilar, transporter och miljö. Det finns en he del metaller i bilarna som det råder olika bud om hur dessa tas om hand samt bryts. Så här tror man att vätgasbilar som är under utveckling kommer att träda fram i kombination med elbilar i framtiden.
Företag är de som i första hand köper nya bilar. Både för att nyttjas för arbete men även som förmånsbilar för anställda. Företagen vill inte ha badwill, speciellt inte idag när det finns så stort miljöfokus från ungdomarna. Så för företagen är det jätteviktigt att de framstår som miljömedvetna och detta vill man verkligen få fram i annonseringarna. Både i media men även i det dagliga arbetet. Men vill inte ha företagets logga på en bensi eller dieselbil idag om det finns ett miljövänligare alternativ. Det finns till och med tjänster som erbjuds till större företag där de kan leasa hela bilflottan med miljöfokus. Här annonserar man alltså tjänsten att företaget leasar de senaste miljövänliga bilarna för dess nyttjandeområde. Det är inte heller bundet till vissa bilmärken utan det är helt fristående tjänster som leasar ut miljökonceptet helt enkelt. Det blir ytterligare en mellanhand men så viktigt är det för många företag att de har bästa miljöfokus att de är beredda att betala även för denna tjänst. Utöver bilar så innebär tjänsten digitala verktyg och mjukvara som håller koll på bilarna och dess färdväg. Man optimerar körsträckan och håller koll på bilarnas laddningsnivå. I slutändan så blir det då en besparande åtgärd när bilarna nyttjas på effektivaste sätt.