Nybilstest: BMW M235i sportbilskänsla i topp!

Test av BMW 2-serie M235i Gran Coupé X-drive

BMW M235i Gran Coupé är en sportbil med 306 hk som gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder. BMW 2-serie varianten M235i har en automatisk sportväxellåda samt X-Drive 4-hjulsdrift vilket ger prestanda i topp!

Ja, BMW är bäst när det gäller körkänsla vilket de bevisar gång på gång. Denna bil går riktigt bra på växen, det känns lite som bilen svävar fram och responsen från motorn är fantastisk!. Fjädringen är åt det hårdare håller och är inte ställbar, bra komfort i stolarna kompenserar dock vilket gör att detta är en bil som man kan köra varje dag. Prestanda från motor och växellåda är verkligen i topp och motorn svarar perfekt och omedelbart. BMW M235i har flera olika körprogram som bygger på ecokörning, komfortkörning och sportkörning. Det är stor skillnad mellan komfort och sportprogrammen, riktigt stor skillnad! Vid full acceleration i sportläget så växler bilen blixtsnabbt så pass att det rycker till kraftikt i hela bilen, kökörning är inte så smidig i sportläget då bilen lätt blir ryckig. Det är därför BMW M235i utgår från komfortläget varje gång bilen startas och då sker växlingar smidigare utan hårda ryck samt att gasresponsen vid kökörning är betydligt smidigare. Tacka vare dessa möjligheter att byta körprogram så får man det bästa av två världar!

Den förra BMW 2-serie Gran Coupé öppnade hela bakdelen, alltså både baklucka och vindrutan åkte upp vilket gjorde bilen riktigt praktisk då lastutrymmet var förhållandevis generöst för bilklassen. Den nya 2-serie Gran Coupé har enbart en vanlig baklucka som inte tar med sig bakrutan upp vilket gör bilen mindre praktisk tyvärr. Jag säger tyvärr då förra modellens stora bakluckeöppning inte påverkade designen negativt, tvärtom!

Komforten är genomgående god, och speciellt om man jämför med andra bilar i sportbilsklassen. Baksätet är något mindre i bredd precis som förra versionen och är inte avsett för 3 fullvuxna personer sittandes i bredd. Det är också tyst inne i kupén vilket man inte alltid varit bortskämd med hos BMWs sportigare bilar. Förarinstrumenteringen är riktigt bra men erbjuder inte så många olika visningsinställningar, det är lite så BMW alltid varit. De har ett koncept som är väl genomarbetat och som man inte vill att föraren ska göra några förändringar med. Men även om man inte kan välja hur det ska visas så har man ändå en hel del valmöjligheter för vad som ska visas. När det gäller mittpanelen med radio och andra inställningar så har den en hög inlärningströskel, men när man kan det så är det riktigt bra och är skapat för att kontrolleras när bilen körs.

Det jag gillar mest med BMW M235i är bilens skarpa respons samt frontens design. Det jag gillar minst är den lilla bakluckeöppningen samt att bakpartiet känns lite trist, speciellt för BMW. Jag gillade betydligt bättre helhetsdesignen hos den förra versionens 2-serie gran Coupé. Men tekniken går framåt och denna årmodell 2020 är en riktigt bra bil!

BMW M235i

10 Att köra
8 Komfort
6 Praktiska egenskaper
9 Instrumentering
8.3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.