Biltest av Volvo XC40 Recharge elbil
Vi har tidigare testat Volvo XC40 när den var helt ny som modell på marknaden. Volvo XC40 gav då ett mycket gott intryck och upplevdes mycket praktisk och komfortabel trots lite enklare utförande och fjädring jämte lite lyxigare XC60. Volvo XC40 kom i olika versioner med olika motorer som höll lite lägre pris på marknaden. Bland annat den 3-cylindriga T3 motorn som absolut inte upplevdes som svag på något sätt. Så XC40 är i grunden en toppenbil faktiskt, speciellt med sin uppskattade extra markhöjd. Nu kommer elbilsversionen av XC40, kallad Recharge. Den bil vi testat är P8 400 hk och 4-hjulsdrift.
Vad är de största skillnaderna med elbilen mot en vanlig version?
Självklar att den är eldriven skiljer. Men avseende egenskaperna utöver det så är det framför allt körningen. Kraften och prestandan är enorm, här pratar vi pigga hästar! Bilen kommer även säljas utan 4-hjulsdrift och med drivning på framhjulen och då blir det ungefär halva kraften kvar, 230 hk men det kommer fortfarande upplevas piggt då elmotorn levererar 100% kraft direkt. Det är inte bara att bilen är pigg som skiljer mot en standardXC40. Körningen med elmotor har en slags autobromsfunktion, inte för säkerhet utan vid vanlig körning. När du släpper gaspedalen så saktar bilen ner ganska kraftfullt. Istället så använder du ett balanserat tryck med foten på gaspedalen i stort sett hela tiden. Detta gör att du i princip aldrig behöver bromsa. Speciellt bekvämt är det i stadsmiljö. När bilen saktas in så återvinna kraft tillbaka till elmotorn. Funktionen kan kopplas ur för den som vill. De känns lite konstigt i början men sen är det toppen! Ytterligare en skillnad är hur man startar Volvo XC40 elbil. Det finns ingen startfunktion! Nä, ingen alls. När du låser upp bilen är den redan i startläge och du sätter dig och lägger i automatväxeln i drive-läge och kör. När du stannar lägger du i P-läget bara, låser bilen och går därifrån.
Någon svaghet då? Ja, batteri och en högre bil är inte en kombination som älskar varandra. Batterierna är tunga vilket påverkar bilens stabilitet och vid tuffare kurvtagning så kränger bilen lättare och mer än vanliga bilar. Räckvidden för Volvo XC40 är upp till 42 mil vilket gäller båda av de aktuella versionerna med FWD och AWD drift. Det är inte i dagens toppskikt och det är inte alls omöjligt att detta kommer att förbättras framöver.
Priset börjar från 520 000 kronor.
Läs ännu mer om bilen i denna biltest av Volvo XC40