Nybilstester provkörde Renault Zoe på Sverigepremiären. Nu börjar det hända lite på elbilsmarknaden!
Renault Zoe är lättkörd och svarar bra vid gaspådrag vilket är en stor fördel elbilar har. Exteriören är inte speciell men stilren och modern. Interiören är mycket modern med stor förardisplay i färg. Här kan man lätt se hastighet och återstående räckvidd för bilen. Mittkonsollen är densamma som i nya Clio, vilket innebär ett av de bästa touchmediasystem som finns idag. Zoe har som bland annat som standard klimatanläggning (värmepumpsteknik för låg förbrukning), GPS navigering och automatväxel.
Jag satt bra i bilen och utrymmena är generösa. Bilen ligger storleksmässigt i Golfklassen. Då batterierna är placerade i bilens golv så finns fullt lastutrymme som med lite tur även kan rymma en barnvagn. Kompromissen hamnar istället i baksätet. Golvet är där lite högre och vuxna får finna sig i att knäna sticker upp lite mer än vanligt, men det finns hyfsat med utrymme mot förarstolarna som förlåter en del.
Räckvidden för Zoe är 21 mil enligt testspecifikation, i verkligheten är det 10-15 mil beroende på utetemperatur, hastighet med mera. Bilen laddas på 30 minuter upp till 80% där laddstolpe för snabbladdning finns. Hemma måste en Wallbox installeras, denna klarar max 11kW (16A 3-fas). Då laddas bilen fullt på 2 timmar. En extrakabel för anslutning till vanliga 230 V uttag finns att köpa men laddningstiden tar då väldigt lång tid.
Läs mer om Renault Zoe på byta bil bloggen, tryck här så kommer du direkt till dit.